lördag 28 januari 2012

Blommor och (ofarliga) djur.

Vi börjar litet försiktigt med vackra blommor.
Samlade nypon från vresrosor ett år och sådde fröna. Efter lång tid (ja verkligen lång tid), blommade de första. Triumf!

Hittade av en slump nattvioler i gräset. Inte ovanliga, men ändå!


Men nu tycker jag att vi har sett mycket på vackra blommor. Djuren är också fina. Och är dom inte farliga, kan man väl njuta av dem också.
Vi börjar med en äcklig (tycker jag), även om den är ofarlig. Det är en pantersnigel, som inte lär ställa bekymmer som mördarsniglar. Men äter gör dom iallafall. Men tydligen inte varandra.

Här sitter det två paddor i ett hål och kikar ut. Den ena paddan sitter ovanpå den andra, så att den också kan se ut.

Larv av Blågrått kapushongfly. Vilket namn! Men den är ju fin förstås!




En larv av Aprikostofsspinnare. Den är också fin!
En liten kopparödla (ormslå).
En Björnspinnarlarv
En Ormvråk, tror jag att det är. Såg inte skadad ut, men såg inte speciellt rädd ut.
Skulle kanske förstorat bilden, som en storfiskare. Men den var tillräckligt stor ändå.
En simmande snok.

Detta lär vara en Harlekinkackerlacka. Hur det hamnat hos oss har jag ingen aning om. Den var inte vid liv. annars hade den hamnat bland farliga djur istället.

3 kommentarer:

  1. Jätte vackra bilder! Tänk att du är en sådan mästerfotograf? Du kan mycket du...
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
  2. Har varit inne och kikat lite på din blogg. Så många olika "äckliga" djur du fotat. Vet inte om jag hade klarat av att göra det. Blir hispig bara minsta lilla insekt kommer i närheten av mig. Men de är fina på bild. Ska leta upp den blinkande vovven.

    SvaraRadera
  3. Nu har jag kollat runt lite och jag har för mig att jag hittat hundbilden på denna siten:http://www.graphicsgrotto.com/, men exakt vilken sida minns jag inte. Du hittar säkert en del annat du gillar under tiden du letar. Allt är gratis att ladda hem. Om du inte hittar bilden kan du kanske ladda ner den från min blogg. Lycka till!

    SvaraRadera