söndag 5 augusti 2012

Djurtema

Lennart Hellsing diktade visan om okända djur. Det finns verkligen mycket olika slags djur. "Många är långa, svåra att fånga. Många är stora som hus eller så. Men de flesta är små, mycket små, mycket små"



Här är en av de långa. Var inte svår att fånga, för den var faktiskt död. Vilket jag inte sörjde så, eftersom jag inte vill ha dem nära. Men jag kan tycka att den är väldigt vacker.



Och här är en av de stora. Den här hulliganen med sin hejdukar (troligen syskon), har själv bjudit in sig till oss. Där sitter de ogenerat och mumsar. Jag tycker att de är stora som små ponnyhästar när de skuttar iväg. Till nästa trädgård.




Och här är de små, mycket små...


Men den här pyttelilla är så fin.


Och även den här, som är en myrlejonslända, som kryper på min jacka. Den äter myror, för att det kittlar så gott i magen.



En trollslända i rött metalliclack.


Den här lilla "fulingen" är en skogskackerlacka, som har hittat ett perfekt gömställe. Den har krupit in i en kanal i växthusväggen.
De lär inte ta sig in i hus, som de mer fruktade släktingarna.






2 kommentarer:

  1. Jag tycker också att harar är aningen för stora...gillar kaniner bättre. Fräsig färg på den där trollsländan. Jag lyckas aldrig få insekterna att sitta stilla så länge så jag hinner ta ett foto. Jag får kanske rappa på.

    SvaraRadera
  2. Ja, men visst är det väl underbart! Med alla dess olika djur, menar jag - stora som små :) Den lilla, lilla grodan är ju för söt!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera