tisdag 21 augusti 2012

Skördetid

Som de flesta andra, som har trädgård, har vi vinbär och hallon. De är i magen eller i frysen nu.
Men vi har också en del som inte alla har eller tror man kan använda.
Till exempel har vi en lång häck med Svart Aronia. Bären är inte goda att äta direkt och knappt att göra sylt på, men SAFT, blir alldeles utmärkt. För att inte tala om den glass man gör på saften.
Vi har också Häggmispel, som har litet blådaggiga bär. Bra till sylt och saft.

Björnbär känner alla till, men alla har det inte i trädgården. Dessa heter Black Satin och har inga taggar. Kanske det bästa bäret av alla.


Svart Mullbärsträd (finns vita också). Mognar liksom björnbären efterhand.

Amerikanska blåbären börjar mogna. Liksom lingonen, som också är köpta på plantskola.
Och så har vi äpple-, päron- och plommonträd. Men också persikor och fikon. Persikan heter Frost och är spaljerad på en södervägg. Mullbäret står dock helt fritt.

Får väl erkänna att vi får inga stora skördar. Antalet går att räkna på en hand. I år blir det tre.


På grönsaksfronten är det förutom potatis, morötter tomat och gurka, även squash.

Dagsskörden häromdagen. Min man är inte SÅ glad åt att squashen växer så bra. Och jag kan också tycka att man inte behöver få hela årskonsumtionen på en gång.
Bondbönsskörden hade han också önskat att den lyckades mindre bra. Men i år har jag iallafall inte odlat mangold.
Det hjälper inte hur mycket proteiner och antioxidanter det finns i, så är de inte populära.


Till något helt annat - på fredag öppnar en ny större tygaffär här i stan. Eftersom jag bara sytt en kulpåse på hela sommaren, får jag nog lägga mig i hårdträning. Affären heter Ohlssons tyger och finns även på nätet.



4 kommentarer:

  1. Ojojoj... så mycket godsaker du har i trädgården! Fina bilder!
    Hoppas du hittar lite kul och inspirerande tyger i nya affären - snart är hösten här och då blir det ännu mer väder för att sy :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Du har otroligt mycket i din trädgård och varje gång jag läser om den så tänker jag att det skulle jag med vilja ha....men jag vet ju att jag är inte lika bra som du på att få allting att växa. Fast aroniabär har jag med i massor. Hur gör du den glassen? Skulle vara kul att testa. Vad lycklig du kan vara som får en tygaffär så nära. Måste erkänna att jag är lite avundsjuk. Du måste visa vad du handlar och syr sen. Kram

    SvaraRadera
  3. Jag gillar den översta bilden, den var otroligt fin. Björnbär plockar vi inte i trädgården men vissa år finns den i rikligt mått ute på öarna.
    Svar:Piren hittar du i Sellin på Rugen.

    SvaraRadera
  4. Svar: Jo, det finns ett antal hästar i mitt liv :) jag har valt att ha två bloggar eftersom inte alla är så roade av att läsa om hästar......

    SvaraRadera