söndag 12 augusti 2012

Tre helt olika

Det här kommer att handla om hemlighus. 

När jag växte upp, hade jag en bästis (ja, jag har kvar henne än) och jag fick ofta följa med till deras sommarstuga. När vi var i nedre tonåren, fick vi måla i utedasset. Vi valde en blå färg. Jag målade blommorna och min bästis målade texten:





Välkommen hit
Sitt ner och ....
så mycket du behöver.
När det är gjort
så skynda fort
att lägga locket däröver.



I somras var jag där och hälsade på. Nu äger min bästis både hus och dass. Utsikten är lika vacker nu som då.
Och faktiskt är fotot mer blekt än orginalet.

Det här dasset är faktiskt det nyaste. Det är byggt mot två jättestenar, som står i vinkel. På väggarna finns tidningsställ med lektyr för alla inriktningar. Och utsikten mot skogen är magnifik.

Det här är vår egen toalett i sommarstugan. Den är inomhus, så det kan inte kallas utedass. Runt spegeln har jag satt stenar och snäckor från Thailand, Grekland och Blekinge. Utsikten finns, men är inte så slående genom det lilla fönstret.


Vi har ingen vers på toaletten, men jag kan en från min barndoms toalett:

Här får du sitta i egna tankar
Tills någon annan på dörren bankar.










4 kommentarer:

  1. Det är ju helt underbart :) gamla hederliga utedass - snart kanske vi är tillbaka där (eller något liknande), för inte är det väl riktigt klokt att använda dyrbart dricksvatten för att spola bort vår skit (ursäkta)...
    Så fina texter och vilken fint utsmyckad toalett ni har på landet!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Att utedass kan vara så fina! Jag minns min farmors utedass, men det var inte så fint målat som de du visar. Snyggt med stenarna runt spegeln. Har du satt dem i en ram?

    SvaraRadera