tisdag 26 februari 2013

Hurra för ljuset!



Äntligen! Skidorna är undanplockade - ja, mina är det för åtskilliga år sedan.

Solen skiner, det droppar från taket och förmiddagskaffet är drucket i uterummet, första gången i år.



Då  börjar man fundera på växterna. Apelsinen, bananen, fikonen, vindruvorna och oliven.



Apelsinplantan lever (även om alla blommorna är vissna). Det ger sig om även lössen gör det. Nu är plantan nerklippt och står i uterummet.. Jag får ha koll på nattemperaturen.



En vindruva och ett fikon fick också göra sällskap.

Oliven likaså.



Båda bananplantorna lever, fast den ena stått i kyla och mörker och den andra i rumsvärmen. Får se vilken som först ger frukt. 
Fast förstås - man måste tydligen ha fladdermöss som pollinerar dem. Så drömmen på bilden faller direkt. 

Det är nästan så att man tar fram tomatfröna.


Vad man har längtat efter det här. 


 

3 kommentarer:

  1. Gud vad läckert med bananplantor! Hoppas du kan hitta en liten fladdermus som kan göra jobbet, annars kanske det går med pensel?

    Tack för kommentaren på min blogg, kul att det finns fler som kombinerar trädgård och sömnad som som största intressen. Och vilken tur att du hittade in så jag hittade hit!

    SvaraRadera
  2. Oj, har du så varmt så du kan fika i uterummet redan? Dt måste vara rena djungeln hos dig. Jag visste inte att det måste fladdermöss till för att det skulle bli bananer. Då ska jag i varje fall inte skaffa nåt bananträd. Kram

    SvaraRadera
  3. Samma här... ja skidorna alltså. Mina är också undanställda :)
    Härligt att kunna sitta i uterummet och fika... redan :) Så fin kaffeservis du har tagit fram :)
    Bananplantor - ååh, jag önskar jag också hade gröna fingrar :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera