söndag 18 augusti 2013

Blekinge


Blekinge är ett fint landskap. Och inte minst Listerlandet, där jag har förmånen att  besöka då och då.
Där finns flera små fiskehamnar, fina trädgårdar och förr fanns mycket minkfarmar där.










De tre sista bilderna, har min systerdotter tagit.  Jag skulle kunna ha dem på väggen, så fina tycker jag att de är.

Blekinge kallades förr iallafall för Sveriges trädgård. Och vilken tur jag hade, det var trädgårdsfest i Sölvesborg. 
Sölvesborg är en mysig liten stad.




Där står Ask och Embla på torget. De är ett riktigt korsordspar förutom att de är "Adam och Eva".


Jag har letat land och rike runt efter ett träd som heter Hjärtnöt. Det är en variant av valnöt, men med hjärtformade nötter. På trädgårdsfesten fanns ett enda sådant. Klart det fick följa med hem på tåget. Bilden visar ett vanligt valnötsträd, som ger massor av valnötter. Det gör både ägarna och ekorrarna glada.



Sådana här nötter ser jag fram emot.




2 kommentarer:

  1. Kommer det att bli ett stort träd? Både nötter och skal ser väldigt dekorativa ut.

    SvaraRadera
  2. Fina bilder från vackra Blekinge! Och jag håller med ... de där bilderna skulle man gärna ha på väggen :)
    Hjärtformade nötter... häftigt! Det vanliga valnötsträdet... är det ditt? Skulle gärna ha ett sådant... också - jag vill ha bägge!

    SvaraRadera