måndag 13 januari 2014

Nu har den där vintern dykt upp iallafall



Nu har vi snö, halka och kyla. Jag trodde och hoppades nästan att den skulle hoppa över i år. Men så blev det förstås inte. Och många tycker ju om det.








Men det kom hopp om våren  också.








En liten hög med frön. I år blev det från Odla.nu. Odlarlusten flög i mig direkt. Det blev sex småkrukor med tomater, som blev först ut.

I växthuset idag var det rysligt kallt och dörren hade nästan frusit igen. Vårt växthus är många år och har sina brister. För litet känns det,  i kanalplasten växer det mossa och sommartid kryper det småkryp i kanalerna. Men i övrigt är det inte så dumt.


Jag har kollat litet på att köpa ny kanalplast för att byta ut skivorna. Det blir nästan lika dyrt som att köpa ett nytt växthus. Så jag funderar vidare.


Det finns mer jag skulle vilja förbättra. Jag har länge varit irriterad på den tunna fiberduken som haft så dålig kvalitet, att den redan ger upp i juni.
I höstas var vi på vingård i Italien. Över vinstockarna har de ett slags nät. Kunde det vara något? Jag vet inte än, men vi köpte och ska testa i år.

Idag blir det en bok i soffhörnan, "Ljust och fråscht". Och jag har den lilla krukväxten jag fick av grannen (för att jag hade sytt) framför mig. I alldeles rätt färg enligt boken.







9 kommentarer:

  1. De där lila klockarna längst fram ser ju jättefina ut! Här har det varit strålande solsken nästan hela dagen, men det mörknar fortfarande på tok för snabbt. Jag har fjäskat för de stackars fåglarna och hällt ett par liter av de skalade solrosfröerna jag råkade köpa av misstag. Kan inte vara lätt för de små stackarna när temperaturen dalar på det här viset.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  2. Tråkigt nog så har det snöat här med idag. Får nog göra som du och planera in lite vårlika saker.

    SvaraRadera
  3. Ja... så blev det då vinter... bara att försöka genomlida den... frostiga fina bilder och så snabb du är som redan sått.
    Har också kanalplast i växthuset och idag upptäckte jag att en av takskivorna lossnat och har ramlat bort. Får se om det går att få dit den igen...

    SvaraRadera
  4. Snöat har det gjort här också, lite halt att ta sig hem bara.
    Det var tidigt med frösådden. Hoppas du får fina tomater.
    Ha det gott!
    Agneta

    SvaraRadera
  5. Här är det kallt både ute o inne...man måste hålla igång så går det bra! Jag har inte satt nå frö ännu, har nu inget växthus heller...men kanske man skulle kunna sätta dem i ett såntdär litet växthus som står på verandan då den dagen kommer o de skall utflyttas...hade tänkt mej lite blommor som man kan förgro inne.

    SvaraRadera
  6. Vi har också fått ett litet snölager. Fröställningarna med snö på är vackra. Man får göra det bästa möjliga av varje årstid.

    SvaraRadera
  7. Låter gott med soffhörna och en god bok. Ja, jag har också tänkt på detta med fröer, det börjar bli dags. Tänk vad tiden går.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Temat är "iskallt". Tyckte att det kunde passa med tanke på de senaste dagarnas väder :)

    Jag har en julstjärna på timer i växthuset – det är så mysigt när det lyser upp.

    Hoppas att du får en fin dag :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  9. Vinter ja, vad ska man säga! Men tänk vad skönt när den riktiga våren kommer. Det blir ju inte riktigt detsamma annars. Jag tror faktiskt också att trädgården mår bra av lite kallt väder och så kanske sniglarna får sig en omgång. /Anette

    SvaraRadera