fredag 24 oktober 2014

Det blev inte Syfestivalen, men...



Förra året var jag på Syfestivalen i Älvsjö. Jätteroligt och mycket handlat blev det.
I år stod jag över. 
Det blev Skroten istället. Skroten är en tygaffär som ligger på Näs industriområde i Skene i Västergötland.

Det ser inte mycket ut för världen, men det är stort inne och det finns MASSOR av tyger. Bra priser.


Och Skroten heter det för att det ligger en bilskrot där.
Inomhus är det inget skrot. Det finns tyg för alla tillfällen samt handdukar och lakan.  Det lyckades med inköp där med. Jag måste passa på, för jag inser att min tid som sömmerska är begränsad. De jag syr till växer upp och vill snart inte ha hemsytt.

 

En blomma på bild måste det också bli idag. En inomhusblomma, som inte blommar speciellt ofta. Och jag vet inte om den är vacker eller ej. Men annorlunda är den absolut. 
Den heter Ordensstjärna, men det finns ett fulare namn också.


Först en stor knopp.

Och så öppnar den sig och är alldeles luden inuti.





5 kommentarer:

  1. En sån blomma hade min son när han var liten. Han älskade kaktusar och lite annorlunda växter. Skroten verkar som ett bra utflyktsmål...kanske lite väl långt för mig. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Vilken liten skönhet du hittat! Härlig färg på den och läckert att den är lite luden. Ha en skön helg/ Titti

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte den var jättesnygg - absolut inte söt, utan mer elegant! Kul!!
    KRAM och trevlig helg
    Susie

    SvaraRadera
  4. Men du kan ju fortsätta sy, till dig själv...!? Förresten kanske barnen inte alls kommer tycka att hemsytt är tråkigt. Jag tycker att samhället har ändrat sig och det finns mycket större förståelse för individuell smak bland dagens barn och unga (i alla fall här omkring).
    Blomknoppen var häftig och blomman väldigt spektakulär. Anisisopen kanske jag kan skaka ur lite frön? Vet bara inte riktigt hur man skördar den. Men jag har samlat lite ringblommefrön med dig i åtanke också. Och jag har samlat massor av ringblommefrön med tanke på min egen trädgård nästa år. Då ska det inte bli självsått och övervintrat, utan mängder med fröplantor. Hoppas jag.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Låter som ett underbart ställe att besöka om man är kunnig inom syområdet! Läcker blomma också!

    /Scaniatjejen
    http://www.scaniatjejen.se

    SvaraRadera