lördag 25 oktober 2014

Umber eller umbra - ett färgtema i trädgården??



Först tänkte jag - bruna blommor - det har jag väl inga?
Nej det hade jag inte, men det finns så mycket annat i den färgskalan.


Himlen har väl precis rätt umbra-färg?

Liksom haren (i vintras med tanke på snön).
Kanske kastanjerna och deras knoppar.

Björksopp?

Annan svamp i kanske mer "rätt" färg?
Och detta är väl en snigel i rätt färg, fast inte alls på rätt håll. Till mig!!??
En skogskackerlacka, som krupit in i kanalplasten på växthuset. Smart! Fast det är en kackerlacka så är den inte den fruktade sorten.


Detta får bli mitt bidrag till Charlottas förslag på umber/umbra färgtema. Gå in och titta på hennes bilder.




14 kommentarer:

  1. Man har mer brunt i sin trädgård än man anar! Fast de 2 sista slipper man gärna. Härliga bilder/ Titti

    SvaraRadera
  2. Trädgården består ju inte bara av blommor. Tack för ett fint bidrag!

    SvaraRadera
  3. Du har inte brist på fantasi! Jag tycker du hittade ovanligt mycket i den färgskalan. Ha en fortsatt trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Jätteläckra bilder! Ha en bra fortsatt helg!

    SvaraRadera
  5. Det finns ju mycket som har umbranyanser men snigeln och kackerlackor vill jag inte ha hos mig.

    SvaraRadera
  6. Fina bilder, hur har du lyckats få en så bra bild på haren, och himlen, vilken färg.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Fina bilder... och tänk så mycket brunt du hittat :) Den som söker, han ska finna...
    Önskar dig en fin söndag!

    SvaraRadera
  8. He, he, he, vilka roliga umbraobjekt du hittat! Har inte tänkt på att haren är guldbrun på vintern. Vacker! Och så duktigt att du lyckades fota den.

    Angående sork och mullvard gick jag ut en stund efter mitt inlägg, för att klippa ner runt trägårdslandet. Vad ser jag i ögonvrån om inte en sork som springer på sargen mitt på blanka förmiddagen. Ingen katt i närheten och ögonblicket var över innan jag hann sträcka handen efter kameran, men mullvardar kan minsann vara jäkliga de också.
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Det är en stor bedrift att alltid ha kameran till hands när det händer. Jag mötte en kopparorm i helgen, men inte väntade han på mig. Den överlevde mitt grävande i alla fall.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
  10. Umbra, jag visste nog inte riktigt vilken färg det var förrän jag läst ditt inlägg här, jag hade det inte riktigt klart för mig, men nu vet jag. Det var härliga bilder!
    Och tänk att du varit på Skroten, där har jag också varit, men det var länge sedan sist. Det är kul att gå där och fundera och fantisera och planera. Det ligger väl ytterligare ett liknande ställe alldeles intill, Kinna garn el nåt sånt, där är också lite trevligt!
    Och vilken fin blomma, så otroligt vacker!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Vilken fin bild på haren!

    Jag är så besviken. Passionsblomman som jag tror är den jag fick av dig med lila blommor tappade en knopp i helgen. Den bara föll av helt spontant. Som tur är har den fler knoppar, så jag hoppas att den snart vill blomma i alla fall.

    Hur går det för den du fick?

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina bananpassionsblommor bor i boden över vintern och ser ut att trivas. Hoppas på slemfrukt nästa år :)

      Kram
      //Linda

      Radera
  12. Första bilden är ju helt underbar, vilket ljus! Fy för hemska sniglar, än så länge har jag klarat mig från dem men de har tydligen kommit till Sundsvall.

    /Scaniatjejen
    http://www.scaniatjejen.se

    SvaraRadera