onsdag 25 mars 2015

En avig och en rät



I hela mitt liv har jag handarbetat. Sedan jag bara var några år och virkade av mormors mattrasor.

Under tonårstiden virkade jag och stickade jämnt. Det blev tröjor, långkoftor, klänningar (jag skulle inte kunna ha det nu) osv.
Och så virkade jag gardinkappor, då det var inne. Och ett sängöverkast med Bohusstjärnan, gjorde jag en gång.

Sedan kom en period, då jag stickade mönstrade luvor typ stenmark, samt fiskartröjor med mycket flätmönster.

Ett tag vävde jag. Mattor, dukar och gardiner.

De jättestora stickorna har ju inte med vävning att göra, men de stickade man med många olika slags garner samtidigt. Det blev tjockt men luftig.
Den söta lilla stugan hade vi, då vi bodde i Västergötland.. Där hade jag vävstolen, men jag tror att det varit hönshus en gång.


Men sedan började sy på allvar och det är bland det roligaste jag vet. Jag syr så gott som dagligen.

För ett tag sedan kom en väninna med några tygbitar som hon köpt och tänkt sy barnkläder av. Men det blev liksom inte av. Sådant gillar jag och snart var tygbitarna slut, inte minsta strimla kvar.

Men så en tid, har jag funderat på om det inte vore trevligt att ha en stickning framför TV:n. Jag har dock varit tveksam. Till en tröja behövs ett fram- och bakstycke, samt två långa urtråkiga ärmar. Skulle jag orka med det.

Så fick jag tre stora nystan av min svärdotter, i en för mig ovanlig färg (jo, jag valde själv) och nu är jag igång. Behövde jag inget mönster tänkte jag? .... nja, jag var ju van att sticka förr. Men jag var ju klok nog att göra ett stickprov först iallafall. (stickprov står på garnbanderollen t ex stickor nr 4, 20 maskor och 28 varv=ska bli 10x10 cm)


Och nu är jag igång och jag stickade de tråkiga ärmarna först. Blir det en färdig tröja ska jag visa den.



12 kommentarer:

  1. Önskar att jag var duktig på sånt. Jag sydde massor i 20-årsåldern och försydde mig. Fast det kanske är tur att jag inte håller på - man hinner ju inte med allt.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  2. Jag upptäckte när jag läste här att vi är ganska lika. Jag har med virkat gardinkappor och sängöverkast med Bohusstjärnan. Min vävstol är förståss såld nu, men jag syr och har gärna en stickning framför TV:n....och visst är ärmarna det tråkigaste av allt att sticka. När det gäller trädgårdsskötsel och odling är vi däremot inte alls lika. Växterna tycka vara allergiska mot mig. Ha det gott.

    SvaraRadera
  3. Du är verkligen jätteduktig! Vilka fina alster, du borde ha en liten butik där du säljer det du gjort! Söta barnkläder och härlig färg på stickningen/ Titti

    SvaraRadera
  4. Oh, vad fina grejer du gjort!!! Och vilken ENORMT härlig färg på den nya stickningen! Nu blev jag också sugen ,men det hinns nog inte med förrän till vintern! Tråkigt att höra att dahliorna inte tittat upp, men misströsta inte ,det kan ta tid ibland och ser du sorgmyggelarver ,sätt i tändstickor med plånet neråt eller vattna med neljikvatten ,alt. köp nematoder. Hade varit kul att ses på mässan, men kanske ett annat år? Vi hörs senare om sticklingarna! Allt gott så länge! :) Mia

    SvaraRadera
  5. Vilka fina plagg du har sytt och även de som du har vävt är vackert.Jag tror även att den jumper du håller på med kommer att ge dig många härliga timmar med avkoppling och den kommer helt klart att bli fin när den är klar med så vackert färg på garnet.

    SvaraRadera
  6. Flitiga du! Visst är det roligt att skapa, men här blir det inte mycket handarbetat nu för tiden.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Vad duktig du är! Och mångsidig!
    Så roligt att se vad du hållit på med.
    Jag är tvungen att sticka, virka eller sy när jag kopplar av framför TVn på kvällen, annars somnar jag. Det är min räddning!

    SvaraRadera
  8. Sy och sticka har mer varit en parentes utan det är virkning som gäller. Har virkat överkast och gardin och en massa dukar och småpyssel och ... Men när det gäller kläder tycker jag att stickat blir bättre än virkat av någon anledning.

    Du är så skicklig att sy att du utan vidare kan börja sälja, om du vill.

    SvaraRadera
  9. Som sagt... du är bara helt otrolig! Får nästan ångest bara av att läsa... jag är som du vet helt urusel på allt sånt... kan inte ens sy i en knapp så det blir bra...suck!

    SvaraRadera
  10. Att du kan sticka utan bruksanvsning!? Jag kan inte sticka ens med en.....
    Det var en jättesnygg grön färg, lime?, tycker jag som vanligtvis inte gillar grönt speciellt. Annat än i trädgården förstås - men lime.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  11. Ja. Det är så jätteroligt när man träffar på människor som tycker om handarbete. Jag började med stickning som barn, jag tragglade på fast jag kanske var för ung men det gick och sen har jag nog, liksom du, varit och nosat på det mesta. Det är ju så kul att ha något för händer och man grejar och det blir saker. Men ett helt överkast i Bohusstjärnor där skulle jag gå bet! Imponerande. Och så många moden man varit igenom. Var det på 80 talet man virkade mohairtröjor, dom blev klara på ett kick och så tog dom massor av plats i garderoben.
    Skall bli roligt att få se din kofta sen! Läcker färg!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Haha... känner igen både handarbetsresan och stickvåndan. Morfar lärde mig sticka som liten när mamma gick bet pga min vänsterhänthet. Det blir alltid ärmar, bakstycke och sist framstycken :) Tröjan blev snygg och bra tips med löstagbar krage.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera