söndag 31 maj 2015

Malmö Garden Show

I helgen har det blivit besök i Malmö igen. Och i ett strålande väder var det trädgårdsutställning i Slottsträdgården i Malmö.

Ett blommande Kejsarträd på tomten, skulle man ju vilja ha.




 



Förutom försäljningsstånd, utställningsträdgårdar, så ligger det en permanent trädgård där.




Med alla möjliga perenner.


Kan detta vara en törelväxt? Den var väldigt pampig iallafall.

 

Malmö museum ligger i närheten.


 Blev det några inköp då? Jo, några blev det allt.


En liten randig viol.


 En sibirisk gräslöksplanta, en citronpassionsblomma, en chili Ancho (just den hade jag ju inte) samt en söt blå blomma.




Cammassia leichtlinii carerulea var namnet, som ju är lätt att komma ihåg. Säkert har den ett enklare namn också, på svenska.


 Dessutom hann jag förstås med ett besök på Stoff och Stil, vilket man inte gärna missar om man är i Malmö. Och en fika med väninna dessutom.




14 kommentarer:

  1. Naturligtvis kunde du inte missa inköp både på Trädgårdsmässa och Stoff och Stil. Vad köpte du för tyg denna gången?

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig tur du gjort! Har aldrig varit på Malmö garden show, men det ser trevligt ut. Vilken söt liten viol du fick tag på, vackert tecknad. Ha en skön söndageftermiddag/ Titti

    SvaraRadera
  3. Fina fynd! Hade också gärna varit på MGS, man skulle ju behöva klona sig. Trevligt att ni hade bra väder. Här var det vårens värsta ruskväder. Spenderade dagen utomhus i regn och stormbyar med underställ och tre lager utanpå. Har knappt tinat upp fortfarande :-)
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Oj, så härligt! Du åkte sannerligen åt rätt håll, för här har vädret verkligen inte visat sig från den sidan. Den randiga violen är alldeles underbar. Citronassionen låter väldigt spännande. Ser fram emot att få höra mer om den och att få se den blomma.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  5. Jamen ... vilket väder! En enorm skillnad mot här. Det är ju sommar! Jätteroligt att få se bilder från Malmö Garden Show. Något år ska jag nog försöka ta mig dit. Det är något speciellt med utomhusmässor. Den söta blå blomman var verkligen söt. Och sibirisk gräslök låter kul.

    Ha en fortsatt fin söndag!
    /Anita

    SvaraRadera
  6. Å där hade jag kunnat gå hur länge som helst och tittat! Och fint väder hade ni också! Söt viol!
    Ha en fin vecka!
    Annika

    SvaraRadera
  7. Det ser fint ut, och vädret,strålande. Den lilla violen är så fin.
    Här har det varit regn och rusk, och det fortsätter.
    Ha det bra!
    Marika

    SvaraRadera
  8. Ja men det var ju dit jag skulle åka i år jaja så kan det gå det går lite för fort ibland tycker jag. Tyckte det var så långt dit för ett tag sedan. Det var mycket fint att se och köpa, kanske tur att jag inte åkte hihi Vad härligt att du gör dig besvär att fixa ett recept. Jag är dålig på att göra utan recept nämligen. Tackar på förhand för att du är så snäll
    Ha en fin och skön dag trotts blåsten
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Det låter som en riktigt trevlig utflykt och naturligtvis så måste det ju bara följa med någon söt blomma hem även.Det var en söt Viol du har hittat och blomsterbilderna är fina jag ser att det måste vara en rosa ormrot som finns med på en av bilderna de är ju så dekorativa med sina kolvar till blomma./Margareta

    SvaraRadera
  10. Kul med besök på trädgårdsmässa och den permanenta trädgården ska vara fin har jag förstått. Härliga inköp :) Fick kommentaren att jag hade mycket garn av en kille som har varit här och hjälpt mig med husritningar.. Tänkte tyst för mig själv - då skulle du se skåpet och flyttlådorna som jag ställa av hos mina föräldrar... Men man måste ju ha inspiration eller hur?!?!?

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig utflykt och fina fynd fick du med hem.

    Kvitten gjorde jag gelé av förra året - den blev hemskt sur. Blir det några frukter i år ska jag ta mer socker.

    SvaraRadera
  12. Hej Britt! Det verkar som en galet skön dag....

    Den lilla randiga violen var ju superfin... Vet du om möjligt namnet?
    För den skulle jag verkligen vilja ha....

    Kram

    SvaraRadera
  13. oj så mycket vackra blommor du har sett ! ja visst är det en törelväxt..liknar lite den jag har under cembratallen, men som har "försvunnit" på grund av at hunden har haft sin viloplats där;(( .Jag har köpt mej mera av Iris..nästan som den du visade..bara det skulle hålla opp så jag får dem i jorden..vi vräker väl bort i allt regn snart.. jag blir så trött på dethär. Inte blir det nån lång resa..kanske till Stockholm..men vackert så för min del som inte kan va borta nått ..har ju ingen semester;O((..bara en några dagar i taget. kram

    SvaraRadera
  14. Vilken härlig dag... med vackra blommor och solsken! Den lilla randiga violen är bara så söt... förstår att du inte kunde motstå den :)

    SvaraRadera