fredag 26 juni 2015

En färg som man nästan glömt..




Idag har det synts en färg som jag nästan glömt bort att den fanns. Himmelsblått!
Och sol!!

Då är det ännu roligare att gå i trädgården och ta bilder.


En övervintrad chiliplanta. Som lössen inte hittat! Kanske tagetesen runt gör nytta.

En del har ju skördat tomater länge. Men inte här, men nu är det litet gröna på gång iallafall.
Sharonfrukterna växer. Nu ser de nästan ut som tomater.


Sharonträdet är köpt på Fyn. På norra Fyn finns en plantskola som heter Westergaards. De satsar på frukt- och nötträd. Vi köpte även 2 sorters valnötter, ett annorlunda fikon och ett kvittenträd.Trädet är ca en meter och vi köpte det i våras, så någon frukt har vi ännu inte fått. Det lär kunna stå utomhus, fast mitt står i en kruka i växthuset och ska få fortsätta med det tills det inte får plats längre.
Vindruvorna i växthuset ser ut att kunna bli många i år. Nätet i takfönstren är ditsatta, annars flyger fåglarna in och tar för sig.




Och det blommar överallt. Man skulle vilja ha med ännu mer bilder, men det får räcka för idag.
Det lär komma fler soliga dagar om man tror på väderleksrapporterna.



10 kommentarer:

  1. Har du sharonfrukt i trädgården!?! Så häftigt. Kan du inte visa mer av plantan och berätta var du köpte den/frö och hur du sköter den. Har du fått mogen frukt någon gång? Så nyfiken!

    Solsken
    Linda

    SvaraRadera
  2. Vindruvor, sharon, tomater.. Jag suckar lätt av avundsjuka och unnar dig stora och goda skördar! Mina frilandsvindruvor är stora som knappnålshuvuden, men de lever i alla fall. ;D
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Äntligen börjar det likna sommar. Så mycket vindruvor du har. Våra tomater är också fortfarande gröna.

    SvaraRadera
  4. Så mycket gott och vackert de gröna fingrarna trollat fram!
    Jag vill också veta mer om sharonfrukten.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Så mycket gott och vackert de gröna fingrarna trollat fram!
    Jag vill också veta mer om sharonfrukten.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  6. Så mycket gott och vackert de gröna fingrarna trollat fram!
    Jag vill också veta mer om sharonfrukten.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Åh, så mycket fint som blommar hos dig. Det ska bli mycket spännande att höra vad du får för färger på dahliorna! Ha en fortsatt fin söndag! Kram lotta

    SvaraRadera
  8. Så mycket fint du har... mest spännande är sharonfrukten... ska b,i kul att se fortsättningen på den :)
    Härligt med sol och blå himmel... och lite mer sommarlika temperaturer :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Tack för det du skrev om sharonträdet och för bilder! Fikonet ser ut att få väldigt roliga blad. Det ska bli roligt att få höra hur det går. Här är det mulet i dag, men jag ska nog ut och rensa någon rabatt trots att det blev lite väl mycket av den varan i går. Sex sju timmar på knä gör i alla fall mig lite ledbruten. Funderar på att mjuka upp mig med en promenad.

    Ha en fin dag!
    Linda

    SvaraRadera
  10. Ja nu kommer vi att få njuta av både blå himmel och sol. Här har dom till och med gått ut med en klass-1-varning och varnar för höga temperaturer. Så nu blir det att sätta korsdrag i huset. Väldigt mycket som blommar hos dig. Vindruvorna ser mycket goda ut. Och visst har jag skördat några tomater men de flesta är ännu bara gröna. Men den som väntar på något gott ... Och nu när sommaren kommer då kommer nog tomaterna också att bli röda.

    Ha en fortsatt skön vecka!
    /Anita

    SvaraRadera