torsdag 12 maj 2016

Frön



Det är så fantastiskt att det av ett litet litet frö kan bli ett träd.

När jag plockat bland mina frön, hittade jag frön som jag någon gång för flera år sedan plockade i Thailand. Där är stränderna fulla med dessa blommor (i två varianter faktiskt)

Och fröna är tydligen hållbara, för det har grott (ingen blomma dock). I soligaste fönstret, får jag hoppas att den tror att den är på en strand i Thailand.

 Frön från spansk körvel, som jag sådde för många år sedan, kommer snällt upp. Den kan i och för sig bli ett ogräs, om den får fröa av sig.
Det får den inte hos mig, utan jag håller det som en yvig kudde genom att klippa den ofta. Bladen hackar jag och har i bröd. Känns nyttigt.

 Annat som jag tror är nyttigt, är aroniabär och rönnbär. Jag torkar på hösten och äter dem sedan som vitaminpiller varje dag. Först svalde jag dem hela, för jag tyckte inte de var goda. Det tycker jag nu och tuggar dem. Och sjuk har jag inte varit.

 Andra frön jag äter, är chiafrön. Jag har dem i bröd, men man kan ju strö dem på filen också.
Ett år sådde jag dem för att se vad det blev. Det blev det här. Egentligen skulle man odla dem i stor skala, för kilopriset på chia är rätt högt.


 

Andra frön jag har i bröd, är linfrön. Det är Hälsinglands landskapsblomma och stora fält med lin är vackert. Denna bilden har dock google lånat mig.
Men jag strör ut litet vanliga linfrön i rabatten också, för de söta blommorna. Frökapslarna är också fina.

Fina frökapslar finns det i massor. Här physalis, vallmo, bolmört och åkerklätt.

 

9 kommentarer:

  1. Chia, aha, jag borde också så! Och att det ser ut som plister eller vad den vilda örten heter som jag tänker på. Mycket intressant. Aroniabär var väl stapelföda för indianerna i Amerika, om jag inte tar fel. Jag gjorde sylt ett år, men det var inget gott, då tror jag att torkade som du äter är godare. Frökapslar kan vara jättefina och dom du visar är fantastiskt fina.
    Jo, mina vårrullar, med filodeg, dubbel med lite smör emellan så att dom liksom klistrar ihop sig, vatten på kanterna så att dom håller i hop, pensla med ägg och ha sesamfrön på och så ställer jag dom i ugnen, 175 grader i sådär 25-30 minuter. Och det är gott på altanen med ett glas vin till!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Du är nog Sveriges okrönta frö-drottning! Fantastiskt så mycket spännande du hinner med att så. Chia är ju så nyttigt, torkade rönnbär skulle jag vilja testa, låter gott:-)
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. vi har nog alla bär och fruktträd i vår lilla trädgård, typ tjugo olika tror jag.

    SvaraRadera
  4. Javisst är det fantastiskt att det kan bli så stora träd och så vackra blommor av bara ett itet frö. Men det är ju lite det som är tjusningen med naturen, oförklarlig!
    Linängen ser ut som min bluebellsskog! Vackert!

    SvaraRadera
  5. Aroniabären är en aning beska, tycker jag. Torkade rönnbär har jag aldrig smakat. Du har precis allt i din trädgård. Det måste vara kul.

    SvaraRadera
  6. Man blir alltid förvånad över vad ett pyttelitet frö kan innehålla och det gör att man tycker att det är roligt att testa olika sorter.Vallmo är alltid trevligt att driva upp från frön och sedan är ju dess frökapslar så vackra dessutom.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  7. Du är helt makalös med att få saker och ting att gro. Väldigt inspirerande. Jag tänker varje gång att "hm, det där ska jag också prova", men sen blir det sällan av. Lin i rabatten var ett bra tips. De är ju himla vackra!
    Allt gott!

    SvaraRadera
  8. Men vilket mysigt inlägg! Visst är det fantastiskt vad som kan rymmas i ett litet frö och det visar du så bra här! kanske jag skulle provså lite chiafrö jag också? Köpte mina i London, klart billigare än här!

    SvaraRadera