torsdag 19 maj 2016

Hemma på vår gata i staan..



 Ut mot gatan har vi en hel arme av tulpaner i gränsen mot grannens garageuppfart. De är ovanligt många och ståtliga i år, känns det som.  Efter dem kommer rosor, Fairy.I övrigt har vi varken häck eller staket mot granne. Vi byter plantor och hjälper varann med vattning. Mycket bra.

 
Ut mot gatan har vi också vår magnolia (Susan) som växt sig stor trots rätt utsatt läge. De ska stå vindskyddat - och det gör den inte. Man ska inte gräva runt i jorden runt (rensa ogräs till exempel för det stör rötterna) och det gör vi inte. Så det är nog det , som gör att den växer.
Vi har också en del rododendron där och just nu är det en låg intensivt lila med relativt små blommor, som blommar.


På framsidan hamnade vintergrönan från trädgårdsdagen i söndags. Det är en vinca major och färgen är mycket intensivt lila, vilket inte framgår av bilden.

 Den mörka liljan från trädgårdsdagen står ståtligt på sin plats. Visst med hjälp av en käpp. Men den behövde ju inte vara med på bild.

 Klarbäret blommar. Vi brukar knappt få några bär, men fåglarna får. Trädet kommer från Blekinge och vi vill inte ta bort det. För klarbärssylt är bland det godaste.

 I växthuset blommar vindruvorna för fullt. Dels den köpta Himrod, dels den snodda från Madeira (från en skräptomt).
 I växthuset står även tomat- och chiliplantorna. På trädgårdsdagen hade jag egentligen tänkt köpa en paprikaplanta, men kom hem med en chili. Peperoncini Picante. Och den är bra mycket större än mina egensådda och börjar snart blomma. Så det var ju ändå ett bra val.

 Jag har svårt att lyckas med gurksådd.
 Då köper man en stor planta på IKEA!! Med 4-5 gurkor på. Ekonomiskt är det väl inget bra sätt att odla gurka på. Men egen (!)odlade gurkor, smakar ju som gurkor ska smaka.

Det finns litet till, men det tar vi en annan gång.



Litet sådana här har vi också förresten.


13 kommentarer:

  1. Oj - vilken härlig tulpanparad! Ja, allt annat också förstås ... den där mörka klockliljan ... wow!
    Ja, men maskrosor är också vackra :)

    SvaraRadera
  2. Alltid lika roligt och se vad du har i din trädgård. Vill man se en massa ovanliga växter ska man absolut gå in på din blogg. Våra rhodedendron har inte börjat blomma än. Den sista blomman du visar har jag också här.

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilder du visar! Vi har också en granne som vi byter plantor med - jättetrevligt är det. Och den där sista blomman känner jag väl igen tyvärr......rensade bort två fulla hinkar med dem här om kvällen :-(

    SvaraRadera
  4. Härligt med så många granna tulpaner! Gurka har jag glömt att så i år, så det får bli en köpt planta här också!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Ja den sista ljuva blomman har jag mängder av...gurka ska jag testa att odla och som du säger smaken är ju en helt annan! Fina bilder du bjuder på (som vanligt!)
    Ha en fin fredag och kram från Titti

    SvaraRadera
  6. Mina paprika och chili ser lite ynkliga ut, mot din fina planta, men de tar sig ganska fort. Gurka och pumpa och tomater blir det också. Magnolian är mycket ståtlig och fin, och din svarta lilja har jag på önskelistan. Ståtliga tulpaner.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  7. Så bra att ni har varandra där, grannarna och ni, det är guld värt på många sätt! Och vilken magnifik magnolia, jättevacker och stoooor! En sån där rhododendron har vi också, i alla fall är dom otroligt lika och jag vet att vår heter Azurwolke. Fast i år blommade den över så fort så jag hann bara ta en bild och den blev helt fel i färgen så den finns inte mer.
    Kul med den fina vincan och allt annat. Gurka verkar kinkigt, jag har försökt och i år fick vi en planta av svägerskan men den dog, den var övervattnad redan när vi fick den och det är väl lätt hänt kanske!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Du har så underbara blommor i Er trädgård fina Tulpaner och en jättefin Magnolia plus en hel del andra växter.Håller med om att inget smakar som egenodlad Gurka eller grönsaker .Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  9. Den där sista känner jag igen liksom Picante. Skönt när man kan hjälpas åt grannar emellan.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  10. Hemma på vår gata i stan. Detta citat kommer väl från Stina i Saltkråkan?
    Jättefina blommor! Så fint!
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Jag är inte så förtjust i gult, men den där tulpanrabatten kan jag bara bli glad av! Vilken färgklick!

    SvaraRadera
  12. Vad är det som inte brukar gå bra med gurksådden? Mina åkte ut i söndags. Fast jag har några kvar som också behöver få komma ut

    Det är så mycket som blommar just nu eller som är på väg att börja blomma att jag blir lite stressad. Vill inte gå miste om någonting.

    Solsken
    Linda

    SvaraRadera